Yapımcı, inandığı bir dizi projesini, projeye uygun olacağını düşündüğü kanalın yöneticisine sunuyor. Peki, gün geçtikçe sayısı artan yapım şirketlerine gelen yüzlerce proje, nasıl elenip yapım şirketince kabul ediliyor ve kanallara ulaşıyor? Medyapım'ın sahibi Fatih Aksoy, bir projenin ön değerlendirmesi hakkında bilgi verirken, öncelikle senaryonun özgünlüğüne ve senaryoda zekâ olup olmadığına baktıklarını belirtiyor. "Daha önce yurtdışında yapılmışsa başarı yakalayıp yakalamadığına bakıyorum. İkinci aşamada ise nasıl anlatıldığına bakılır." Reytingi yüksek diziler, senaristlerine haftada 30 bin YTL kazandırabiliyor.
STOKTA ÇOK DİZİ VAR
Uzun süre yayında kalabilen başarılı dizilerden Sıla'nın yapımcısı FM Yapım'ın sahibi Faruk Bayhan, televizyonların genel müdürlerinin onayladıkları projeleri kanalın icra müdürlerine sunduklarını, icra kurulunun da dizinin yayınlanıp yayınlanmayacağına karar verdiğini belirtiyor. Bayhan, yeni sezona da Sır Gibi ve Komiser Nevzat gibi iddialı dizilerle başlayan FM Yapım'ın stokta da çok sayıda dizisi olduğunu ekliyor: "Hangi dizinin ne zaman tutacağı belli olmadığı gibi, tutmaması kalitesiz olduğu anlamına da gelmez." Yağmur Ajans'ın sahibi Osman Yağmurdereli, Murphy Kanunlarını işyerinde uygulayan patronlardan. Gülerek anlatıyor: "Bizim firmamız çok demokratiktir. 30 kişi çalışır. Herkesin fikri alınır. Patron ne derse o olur." Dizinin hikâyesini seçme görevi de Yağmurdereli'nin. Kanala beğendirme ve kastı oluşturmanın da çok zor olduğunu belirtiyor. Vekil olduğu için Meclis'te de yayıncılık ve yapımcılığın teşvik edilmesi, temiz ekran ve sektörel sorunların çözümü adına çalışmalara başladığını belirtiyor: "1. TV Şurası yapılmalı. Yapımcı, yönetmen, oyuncular, kanal patron temsilcileri, program müdürleri, magazin ve spor programı yapımcıları toplansın. Ne yapıyoruz, nereye gidiyoruz, konuşmak lazım. Şimdi herkes kazanıyor ama deniz kuruyunca kimse kazanamayacak."
EN çok tartışılan diziler denildiğinde akla ilk gelenler; Kurtlar Vadisi, Binbir Gece, Aliye, Bebeğim, Elveda Derken... Binbir Gece, Aliye ve Bebeğim'in ortak noktası; toplumumuzda kadınlarla ilgili genel geçer bazı kurallarla ilgili tekrar düşünmeye zorlamaları.
KURTLAR VADİSİ
Show TV'de yayınlanan Kurtlar Vadisi'nin çok tartışılma sebebi ise bireysel silahlanma, adalet sistemi, mafya, derin devlet ve uluslararası ilişkilerin devlet politikalarındaki etkileri gibi 'derin' konuları açıklıkla gündeme getirmesi. Kurtlar Vadisi yayına başladığı günden itibaren Türk televizyonlarının en çok tartışılan dizilerinden biri oldu. Hakkında yüksek lisans tezi yapıldı. 15 Ocak 2003'te başladı ve tam 97 bölüm sonra 29 Aralık 2005'te sona erdi. Dizi şiddet kullanımını özendirdiği ve ırkçı nefret duygularını kışkırttığı eleştirileri aldı. Ancak hep en önde çıkmayı başardı. Dizinin devamı niteliğinde 2007 yılının şubat ayında yayına giren Kurtlar Vadisi-Terör başlıklı bölümleri, ilk bölümün yayınından sonra RTÜK'ün uyarısıyla durduruldu. Bu yayın döneminde Kurtlar Vadisi-Pusu adıyla yeniden izleyicilerin karşısında.
BİNBİR GECE
Kanal D'nin dizisi Binbir Gece'de bir kadının çocuğu için yapabileceklerinin sınırları tartışıldı. Büyük paralar karşılığında çocuğunun tedavisi için patronuyla bir gecelik ilişki yaşamasını köşe yazarları bile tartıştı. Çocuğu için iffetini hiçe mi saymalı, iffetini koruyup çocuğunun ölümüne seyirci mi kalmalı?
ALİYE
Çok ilgi gören dizi atv tarafından yayınlandı. Dizi, evli ve çocuklu bir kadının âşık olması durumunda bir ilişki yaşamasının doğru olup olmadığı ve nihayetinde eski eşi ile yeni aşkı arasında seçim yapması gerekse ne olur, ne olmalı tartışılmasını sağladı.
BEBEĞİM
atv'nin bir diğer başarılı dizisi Bebeğim'in ana konusu ise; en yakın arkadaş için yapabileceklerin sınırları... Dizi, çocuk sahibi olmak arzusu ve bu uğurda insanın neleri göze alabileceğini irdelemek adına çok söz edilmesini sağladı.
ELVEDA DERKEN
Kanal D'de yayınlanan Elveda Derken'de ise yine bir kadının dramı ve zor kararlar söz konusu. Kanser olan ve sayılı günü kalan mutlu, genç bir kadın, "elveda derken" arkasında gözü yaşlı bir aile mi bırakmak yerine kendi elleriyle kocasına yeni bir eş ve çocuklarına şefkatli bir anne bulmaya karar verirse... Ece Uslu'nun canlandırdığı karakter büyük tartışma yarattı.
Sendikalaşmak gerek
* Yüzlerce dizi var ama yüzlerce yönetmen, star var mı? Yok. İkisi de yok. Ama artık bizde starlık da yok. 'No name' kişilerle çalışıp başarılı da oluyorlar. Stara ihtiyaçları yok ki. Yapımcı bu işte büyük risk alıyor ama kazanan yine yapımcı.
* Bu sektörün en büyük sorunu nedir? Paralar verilmiyor. Settekilerin paralarını geç ödüyorlar. Benim de param kaldı adını vermeyeceğim bir yapımcıda. 12 yıldır bu sektördeyim ilk kez başıma geliyor. İyi yapımcıyla çalışacaksın, ne paran kalır içerde, ne de kariyerin zedelenir.
* Çalışma koşulları nasıl? Çok uzun saatler çalışıyor set ekibi. Ben sabah 10.00'da geliyorum, sahnelerim çekilip işim bitince çıkıp gidiyorum. Ama setteki işçiler için durum böyle değil. Yapacakları bir şey de yok. O olmazsa başkası çalışacak. Sendikalaşmak gerekiyor. Ama tabii emekçi sanatçılardan bahsediyorum. Zanaatkârlardan, ustalardan...
* Dizi kahramanına özenip adam öldürenler oluyor ama? Amerika'da da oluyor. Okulu tarıyor gidip çocuk mesela. Ama bence bu genel bir sorun. Gençlerin durumu çok vahim. Aile durumu, çevre, dostluklar, alınan eğitimle ilgili bir şey bu. Bir diziyle bu noktaya gelineceğine inanmıyorum. Kurtlar Vadisi çok eleştirildi bir dönem ama hayatımızda Baba diye bir film var.
* Sizin ve oynadığınız dizilerin hedef kitlesi hakkında ne biliyorsunuz? Hem C'de, hem A'da seyircim var. Beni üst düzey bir yönetici, sosyetik bir bayan da tuvalet görevlisi de sever.
* TV dizilerinin yarattığı starların kalıcı olacağına inanıyor musunuz? TV'nin starı Hülya Avşar'dı.
* Çok sayıda dizi var... Evet, hepsi de birbirine benziyor. Kanal logoları ve alttaki dizi isimlerini kapatın, 10 diziyi montajlayıp bir tek dizi yaparım ben size.
* Halk bunu mu istiyor yani? Halkın istediği bir şey yok. Aptallaştırıyorlar insanları.
GENÇ babalar daha çok evlilik sorunlarıyla boğuşur. Belli bir yaşın üstündekiler çocuklarının sorunları yüzünden sık sık kalp krizi riski atlatır. Süper Baba Fiko (Şevket Altuğ), Avrupa Yakası'nın cefakâr babası Tahsin Bey (Gazanfer Özcan), Çocuklar Duymasın'ın da Haluk (Tamer Karadağlı) ya da Kurtlar Vadisi'nin müezzini, Polat Alemdar'ın üvey babası Ömer Baba (Emin Olcay) gibi...
EN AZ 7 BİN EN ÇOK 60 BİN YTL
Başarılı dizilerin sırrı, senaristin seçiminde yatıyor. Senaryo grupları üç veya beş kişilik ekiplerden oluşuyor. İyi bir ekip 30 bin YTL'ye kadar haftalık ücret alabiliyor. Reytingi düşük dizilerde bu rakam 5 bin YTL'ye iniyor.
EKİPBAŞLARININ DEDİĞİ OLUYOR
Para "ekipbaşı" olarak adlandırılan lider yazara veriliyor. Muharrem Buhara, Gani Müjde gibi "ekipbaşları" parayı kıdemlerine göre senaristlere paylaştırıyor.
NASIL SENARİST OLUNUR?
Senaryo yazarlığına adım ekip asistanlığından geçiyor. "Ekip asistanları" olarak tanınan gençler senaryoyla ilgili araştırmaları üstleniyor. Örneğin, bir hastane sahnesi çekilecekse, ekip asistanları farklı hastanelerde saha araştırması yapıyor. Ekip asistanlarının haftalık kazancı 250 YTL ile bin YTL arasında değişiyor.
Kaynak: haber10