DECEPTION ve 3 Perde
***********************************************
DİKKAT: Filmin öyküsü anlatılmaktadır. Filmi izlemeyenlerin okuması tavsiye edilmez!!!
***********************************************
Geçen gün başrollerini Ewan McGregor ve Hugh Jackman'ın oynadığı DECEPTION filmini izlerken, kendi kendime notlar aldım. Tamamen kişisel notlarımdır, belki de senaryonun gerçeğiyle arasında farklar bulunabilir. Amacım, Holywood senaryolarında, standartlaşmış zamanlama olayını bir örnekle incelemek.
DECEPTION
ACT I:
Jonathan, sessiz, içine kapanık, çalıştığı yerde kendine ait bir odası bile olmayan, audit (şirketleri denetleme işi) işinde çalışan biridir. Yalnızdır. Tavanı akmakta olan bir evi vardır.
Bir akşam, geç saatte, şirkette çalışırken Wyatt Bose ile tanışır. Bose aynı şirkette avukattır.
Zeki, yetenekli, karizmatik ve çekici bir adamdır. Kısa zamanda arkadaş olurlar.
Takip eden günlerde tenis oynarlar, bara giderler.
Bir akşam eve giderken, Jonathan’ın dikkatini metroda bir kız çeker. Sarışın, S şeklinde bir anahtarlığı vardır.
ACT I Kırılma noktası: Dk.15:
Wyatt, Jonathan’ın telefonunu yürütür. (telefonları değiştirir). Bu andan sonra, Wyatt Londra’ya gider ve bundan sonraki iletişimleri sadece telefonla olur.
YENİ DÜNYAYA ADIM Dk:17:
Wyatt’ın telefonlarına cevap veren Jonathan bir davet üzerine bilmediği bir mekana, bilmediği biriyle buluşmaya gider.
Jonathan, Wyatt’ın telefonundaki kadınlarla buluşmaya başlar. Bundan Wyatt’ın haberi olur. Jonathan’ı destekler.
Yeni Dünya:
Telefonlarındaki listeden adam seçip birbiriyle seks yapan bir “adult” topluluk.
Yeni Dünyanın Kuralları:
“İşi başlatan odayı ayarlar” “İş konuşmak yok” “İstenmedikçe şiddet yok” “İsim yok”
Jonathan, bu topluluğa girer. Yıllardır yaşayamadığı cinselliğin acısını çıkartır gibidir. Birçok kadınla buluşur ve seks yapar.
PLOT POINT 1: Dk: 30
Barda, daha önce metroda karşılaştığı kızla buluşur. Yatmazlar, sohbet ederler. Çok güzel vakti geçirirler. Jonathan aşık olmaktadır.
ACT II
Jonathan, diğer kadınlardan gelen telefonları reddeder. Aklında sadece o kız vardır.
Kızla tekrar buluşurlar. Birbirlerine hediyeler verirler. Aşık bir çift gibidirler. Otele giderler.
Geri Dönüşü olmayan noktaya giriş: Dk.40:
Kız, otelde ortadan kaybolur. Yatakta kan vardır. Jonathan saldırıya uğrar.
Jonathan polise ifade verir. Durumda bir gariplik vardır. Polis, araştırmasında Jonathan’ın gördüğü kana ve kızı gören birine rastlayamaz. Jonathan’ın hikayesine inanmazlar.
Jonathan, Wyatt’ın izini sürmeye başlar, bu adamı tanıyan yoktur. Şirkette avukat falan değildir. Jonathan’a söylediği dairede oturmamaktadır. Wyatt’ın söylediği hiçbirşey doğru değildir.
ACT II: Kırılma Noktası 1: Dk 50:
Wyatt, Jonathan’ın dairesinde hayalet gibi ortaya çıkar. Silah zoruyla, Jonathan’ın müşterilerin hesaplarıyla oynamasını ister. İstediğini yapmazsa kızı öldüreceğini söyler.
Jonathan çaresizlik içindeyken, Wyatt’ın telefonuna bir çağrı gelir. Arayan kişi, 6 aydan sonra ilk defa arayan ve telefonda Wyatt’ın “ilk işi” olduğunu belirten ve buluşmak isteyen bir kadındır. Jonathan kadınla buluşmaya gider, amacı Wyatt hakkında bilgi almaktır.
JONATHAN Değişim 1:
Kadından bilgi almak için kadına hafif bir şiddet uygular.
MIDPOINT: Dk. 60:
Jonathan kadından Wyatt’ın geçmişini ve gerçek ismini öğrenir: Jamie Getz.
Jonathan araştırmaya devam eder ve kadının bahsettiği işadamının (bu işadamı vasıtasıyla tanışmıştı Jamie ile) öldürülmüş olduğunu öğrenir. Bir trikle, polisten Jamie Gets hakkında gerekli bilgiyi edinir.
Jamie, Jonathan’ı telefonla arar ve işe başlamasını söyler. Jonathan ise reddeder, çünkü Jamie hakkında herşeyi bildiğini (sigorta dolandırıcısı vs olduğunu) ve öldürülen işadamı hakkında bilgi sahibi olduğunu söyler.
JONATHAN Değişim 2:
Jonathan pısırıklığını bir kenara bırakır ve Jamie’ye karşı koyar. Kızı geri ister ve Jamie’yi polise gitmekle tehdit eder. Telefon kapandıktan sonra eli ayağı titrer, bunları söylediğine kendisi de inanamamaktadır.
Bu sahnede, Jamie’nin, Jonathan’ın karşısındaki bir daireden onu gözetlediğini ve pencereden kameraya aldığını görürüz.
Polis, bir kadın cesedi bulduğunu söyler ve Jonathan’ı teşhis etmesi için çağırır. Öldürülen, Jonathan’ın aşık oluğu değil ama daha önce, listeden birlikte olduğu bir kadındır. Kadını tanımadığını söyler. Oysa kadının üzerinde bulunan bir madde, Jonathan’ı çok rahat suçlayabilir (Tenis raketinin maddesi). Eve gelir, tenis raketinin kutusunda raketin olmadığını görür. İçinden öldürülen kadınla beraber çekilmiş resimleri çıkar. Jonathan, Jamie’nin kendisine tuzak kurduğunu anlar.
Polis, Jonathan’ı takibe başlar. Jamie, Jonathan’ı metroda yakalar ve istediğini yapmaz ise (müşterilerin hesaplarından önceden belirlenmiş İspanya’daki bir hesaba gizlice para transferi) aşık olduğu kızı öldüreceğini söyler.
Jonathan, müşterinin hesaplarıyla, -Jamie’nin dediği gibi- oynamaya başlar.
Bu sırada polis, öldürülen kadınla Jonathan arasındaki bağlantıyı kurar ve Jonathan’ı almak üzere yola çıkar.
Stres kaynağı:
Jonathan hesaplarda işlem yaparken odaya şirketin elemanı gelir ve geyiğe başlar. Bu sırada hesapları aktardığı bankayla bilgisayar bağlantısı, işlem yapmadığı için kesilmek üzeredir. Jonathan’ın telefonuna, kızın ağzı bağlanmış bir şekilde çekilmiş bir MMS gelir. Sadece 4 dakikası kaldığını belirtmektedir.
JONATHAN Değişim 3:
Ofiste oyalanan adamı, sinirli bir şekilde azarlayarak dışarı çıkartır.
Para transferi tamamlanır. Jamie, kızın Jonathan’ın evinde olduğunu söyler. Jonathan ofisten koşarak çıkar ve eve doğru büyük bir aceleyle yola koyulur.
ACT II: Plot Point: Dk:75: İçinden çıkılması imkansız nokta:
Eve giren Jonathan –son saniyede kendisine gönderilen, kızın ağzının bağlı olduğu fotoğraftaki evin kendi evi olmadığını anlamasından 1 sn sonra- Jamie’nin tuzağına düşer ve elektriği açmasıyla, gaz dolu evin patlaması bir olur.
Aynı anda, Jamie, Jonathan’ın kılığına girmiş, uçakta yolculuk yapmaktadır.
ACT III: Resolution: Dk.80:
Jamie, İspanya’da, Jonathan’ın aşık olduğu kızla bir otelde buluşur. İkisinin sevgili olduğunu ve bunun beraber oynadıkları bir oyun olduğunu, aynı zamanda Jamie’nin gerçek adının en başta belirtildiği gibi Wyatt olduğunu anlarız.
Oysa kız, gerçekten Jonathan’a aşık olmuştur ve Wyatt’dan onun öldürüldüğünü öğrenince ağlamaya başlar.
Kızla beraber, parayı çekmek üzere bankaya giderler. Wyatt, Jonathan kılığında parayı çekmek üzereyken, paranın çekilmesinin ancak “ortak imza sahibi” ile mümkün olduğunu öğrenir. Ortak imza sahibi ise tanıdık bir isimdir: Wyatt Bose.
Banka müdürünün yanından ayrılan Wyatt, kızın gitmiş olduğunu görür.
ACT III: Kırılma noktası: Dk:90
Jonathan ortaya çıkar. Wyatt Bose kılığına girmiştir. Beraber bankaya girer ve parayı yarı yarıya olacak şekilde çekerler. Çıkışta Jonathan, Wyatt’a kızın yerini söylerse kendi payının yarısını vereceğini söyler. Wyatt, Jonathan’a anlaşmayı tamamlamak için ıssız bir parka gitmelerini teklif eder.
FINAL: Dk.93
Parkta, Wyatt paranın hepsine konmak için Jonathan’ı tabancayla öldüreceği anda, kız ortaya çıkar ve Wyatt’ı vurur. Kız kaçar. Jonathan, çantaların ikisini de ölmekte olan Wyatt’ın yanına bırakır ve ayrılır. Çünkü resmi olarak kağıt üzerinde bu dolandırıcılığı yapan da, ardından ölen kişi de Jonathan’dır. Jonathan, kızın peşinden gider fakat kız, Jonathan’la kalmaz, bir arabaya binip gider. Elinde Jonathan’ın hediyesi vardır. Ağlar.
ÇIKIŞ: Dk:100
Jonathan, Madrid sokaklarında dolaşmakta, daha önce farketmediği şeylere bakmaktadır. Oynayan çocuklar, kafede sohbet edenler... Baştaki çekingen ve pısırık halinden eser kalmamıştır (Jonathan’ın değişimi). Kalabalık arasından kızı görür. Birbirlerine doğru ilerlerler.
SON
- Kızın ismini hiçbir zaman öğrenemeyiz.
- Bu filmin bol entrikalı aksiyon gibi görünen bir aşk filmi olduğunu anlarız.
- Patlamada ölen kişi, seyircinin sandığı gibi Jonathan değil, o akşam damlayan boruyu tamire gelen ve Jonathan’ın evde olmadığını görünce eve anahtarla giren kapıcıdır. (Filmin bir yerinde Jonathan’ın geç saatlere kadar çalıştığını bilen bu adam, Jonathan’a, “evde değilseniz bendeki anahtarla girip tamir ederim” demişti)
- Polis, öldürülen kadınla Jonathan arasındaki bağlantıyı kurduktan sonra, “onu almaya gidelim demişti”. Burada bir senaryo boşluğu var.