Hiç Bir Senaryo Artık Yorumsuz Kalmayacak

Senaryo, Perde, Sekans, Sahne... Başka?

Her filmin perdelerden, her perdenin sekanslardan, her sekansın da sahnelerden oluştuğunu biliyoruz. 
Peki sahneler neden oluşur? 
"Tasvir ve diyaloglardan" diyeceksiniz. Doğru, ama eksik bir cevap. 
Sahneler "vuruş"lardan (BEAT) oluşur. 
* * * 
"Vuruş" nedir. 
"Vuruş" sınırlı (sınırlandırılmış, "contained") bir andır. Karakterlerin ruh halini ya da niyetini değiştirecek 
bir şey olduğununda "vuruş" da değişir. 
Yönetmenler ve oyuncular sahnelerin duygusunu ve altmetnini daha iyi anlayabilmek ... için onları
"vuruş"lara bölerler. 
Örnek: 
Bir Dedektif, bir Şüpheli ile görüşmek için sorgu odasına girer. 
• Vuruş Bir: Dedektif sorgu odasına girdiğinde, Şüpheli ile aralarında sessiz bir etkileşim (bakışma) 
olur. 
• Vuruş İki: Şüpheli, kendisini bu kadar beklettiği için Dedektife çıkışır. 
• Vuruş Üç: Dedektif bu çıkışmaya, Şüpheli'yi suç ile ilişkilendiren bir delili adama göstererek 
karşılık verir - bu kanlı bir gömlek olabilir. 
• Vuruş Dört: Bu fiziksel delil Şüpheli'yi geçici olarak susturur. Şüpheli, kanlı gömleği nasıl 
açıklayacağını düşünmeye başlar. 
• Vuruş beş: Dedektif saldırıya geçer ve gömlekle ilgili daha ayrıntılı sorular sormaya başlar. 
• Vuruş Altı: Şüpheli düşünmeyi bırakır ve terlemeye başlar. 
• Vuruş Yedi: Dedektif konuşurken Şüpheli'nin etrafında dönmeye, kişisel alanına girmeye başlar. 
Şüpheli "çözülecek" gibidir. 
• Vuruş Sekiz: Şüpheli çözülmek yerine Dedektif'in cebinden bir kalem kapar ve adamın gözüne saplar... 
Büyük (güzel) sahnelerde çok sayıda vuruş vardır ve bunlar da, hikayeyi, karakteri ya da duyguları ortaya 
koyan sürprizler ve şaşırtıcı diyalog, jest (bedensel hareket) ve eylem dönüşleri ("twist") içerirler. 
Yazmış olduğunuz ve iyi olduğunu düşündüğünüz bir sahneye bakın. Bu sahneyi vuruşlara bölün; 
neden iyi olduğunu daha iyi göreceksiniz. Bu sahnede büyük bir ihtimalle izleyicileri karakterlere ve 
aralarındaki çatışmalara bağlayan çok şey olup bitmektedir. 
Benzer bir biçimde eğer iyi olmayan (yürümeyen, işlemeyen) sahneleriniz varsa, bu sahneleri 
vuruşlarına bölünce neden iyi olmadığını keşfedebilirsiniz. Karakterlerinizin nüanslarını ve onların 
çatışmalarını ortaya koyarken, izleyicilerinizi şaşırtacak ve heyecanlandıracak vuruşlara ihtiyacınız 
vardır. 
Kaynak: (http://breakingin.net/script-market-news22.htm) 
* * * 
,"Vuruş" (BEAT) sözcüğü zaman zaman "Es" anlamında da kullanılır. Yani bir karakterin kendisine 
söylenen ya da yapılan bir şeyi sindirmesi için geçen kısa süre, ya da karakterin bir eyleme geçmeden 
önceki kısa duraksaması da "vuruş" (ya da "es") sözcüğü ile ifade edilir.





Bu sayfa hakkında yorum ekle:
İsmin:
E-mail adresin:
Mesajınız: